- 07 aug
- 2025
Săptămâna Apelor Curate – 12-18 septembrie 2025, Brașov
Săptămâna Apelor Curate este un eveniment organizat în cadrul proiectului Oltul Curat – Rădăcini pentru Viitor, derulat de Propark - Fundația pentru Arii Protejate, alături de Societatea Română de Sălbăticie și Asociația Carpaterra, in cadrul initiativei Cu Apele Curate, susținută de Lidl Romania” - și va avea loc în perioada 12-18 septembrie 2025, în zona metropolitană Brașov.
Ce este „Săptămâna Apelor Curate”?
Este o săptămână tematică dedicată educației ecologice și implicării comunitare, concepută ca o platformă de dialog, învățare și acțiune în jurul problemelor de poluare a apelor, în special cu plastic și despre moduri sustenabile de protejare a resurselor de apă. Se adresează atât publicului larg, cât și comunităților locale și instituțiilor relevante.
Activitățile organizate în cadrul Săptămânii Apelor Curate:
- Stații interactive cu realitate augmentată – despre impactul plasticului asupra ecosistemelor de apă.
- Caravana multimedia – proiecții de filme și workshopuri educative.
- Ateliere de robotică și soluții inteligente de sortare și reciclare – pentru copii și tineri. Atelierele de robotică (cu ozoboți și microbiți) vor provoca elevii din comunitățile locale să găsească soluții de tehnologie la probleme din comunitate (precum sortarea și reciclarea). De asemenea, participanții vor descoperi un sistem inovativ de printare 3D folosind materiale reciclate, ajutând astfel la reducerea impactului asupra mediului înconjurător.
- Propark Adventure Race – Family & Friends – competiție sportivă de aventură, tematică cu scop educativ, pentru familii, copii și prieteni (sâmbătă, 13 septembrie), cu teme și probe speciale din natură.
- Lansarea unei poteci tematice – cu panouri despre biodiversitatea râului Olt și provocările ecologice.
- Paneluri de discuții – cu specialiști în mediu, administrații locale și actori relevanți din conservare.
Pentru Propark – Fundația pentru Arii Protejate, Săptămâna Apelor Curate este mai mult decât un eveniment punctual: este o intervenție strategică cu obiective clare și pe termen lung. Fundația Propark consideră că educația ecologică, implicarea comunităților și colaborarea cu autoritățile publice sunt esențiale pentru a răspunde provocărilor de mediu actuale.
Prin acest demers, Propark urmărește:
- să combată poluarea cu plastic începând de la sursă, nu doar prin acțiuni de curățare;
- să ofere modele replicabile de bună practică pentru alte comunități aflate în situații similare;
- să susțină formarea unei culturi a respectului față de apă și rolul vital pe care aceasta îl joacă în viața comunităților;
- să contribuie la formarea unei generații de educatori pentru natură, sprijinind integrarea acestor competențe în școli și în inițiative precum Săptămâna Verde și Săptămâna Altfel;
- să consolideze rețelele de colaborare între organizații, administrații și cetățeni, în jurul unui obiectiv comun: protejarea naturii.
Mai multe informații despre Săptămâna Apelor Curate - 12-18 septembrie, despre agenda activităților și invitați, vă invităm să accesați pagina de Facebook Propark.
Proiectul Oltul Curat – Rădăcini pentru Viitor face parte din programul Cu Apele Curate, implementat cu sprijinul Lidl România, în parteneriat cu Asociația MaiMultVerde și Asociația pentru Relații Comunitare.
Programul reprezintă un apel la implicare în combaterea și prevenirea poluării cu plastic a apelor Dunării și afluenților săi, adresat membrilor comunităților și autorităților publice din localitățile vizate.
Programul de granturi face parte din inițiativa „Cu Apele Curate”, susținută de Lidl România, care contribuie la obiectivele strategiei REset Plastic a Grupului Schwarz, din care retailerul face parte. Această strategie urmărește renunțarea la folosirea plasticului de fiecare dată când acest lucru este posibil și sustenabil, crearea produselor care pot fi reciclate, închizind astfel circuitul acestora, colectarea, sortarea și reciclarea, dar și creșterea gradului de conștientizare a impactului pe care îl au deșeurile de plastic în natură. Astfel, gândind global și acționând local, Lidl România răspunde constant provocărilor aduse de problema plasticului. Toate măsurile implementate de Lidl România în ceea ce privește protejarea mediului și combaterea poluării cu plastic sunt disponibile în rapoartele de sustenabilitate publicate de companie pe www.corporate.lidl.ro.
