|
Managementul vizitatorilor şi dezvoltarea turismului în interiorul şi în jurul ariilor protejate din Republica Moldova |
Acest ghid are rolul de a oferi cunoştinţe de bază şi instrumente practice pentru echipa de management a ariilor protejate, în special pentru cei care lucrează direct sau indirect cu vizitatori şi turişti. Documentul este menit să sprijine personalul ariilor protejate să planifice şi să pună în practică managementul vizitatorilor în special în aria protejată şi să susțină dezvoltarea durabilă a turismului în regiunea mai extinsă din jurul ariei. Ghidul se bazează atât pe literatura de specialitate internaţională cât şi pe experienţa practică a autorului. Literatura citată acoperă diferite tipuri de cunoştinţe, de la articole ştiinţifice la ghiduri practice. Informaţia oferită de acestea a fost prelucrată pentru a fi accesibilă profesioniştilor cu activitate practică, cei care reprezintă principalul grup ţintă al acestui ghid. Experienţa practică ce fundamentează ghidul a fost dobândită de autor lucrând direct cu diferite arii protejate din regiunile Munţilor Carpaţi, Dunărea Inferioară și sud-vestul Mării Negre, timp de peste 10 ani. Ghidul este relevant pentru ariile protejate în interiorul cărora sunt permise activităţi de recreere, în special pentru parcuri naţionale şi parcuri naturale sau pentru rezervaţii naturale mai mari dacă printre obiectivele lor se află activităţi de recreere. Unele dintre recomandări se aplică şi unor arii protejate mai puţin complexe, cum ar fi monumentele naturii sau rezervaţiile naturale mai mici.
Autor: Andrei Blumer
Cuprins:
1. Despre ghid
1.1. Scopul acestui ghid
1.2. Cum poate fi folosit acest ghid
2. Introducere în dezvoltarea turismului şi managementul vizitatorilor în ariile protejate
2.1. Termeni şi concepte
2.2. De ce vin oamenii în aria noastră protejată?
2.3. Să înţelegem cine este „vizitatorul” şi cine este „turistul”
2.4. Să înţelegem ce este „managementul vizitatorilor” şi ce este „dezvoltarea turismului”
2.5. De ce managementul vizitatorilor şi dezvoltarea turismului?
3. Instrumente pentru managementul vizitatorilor . principalele elemente ale planului de Management al vizitatorilor
3.1. Resursele umane pentru managementul vizitatorilor
3.2. Elaborarea unui Plan de Management al Vizitatorilor (PMV)
3.3. Comunicarea cu vizitatorii: informarea şi interpretarea
3.4. Educare prin utilizarea mesajelor potrivite
3.5. Reglementarea utilizării ariei protejate de către vizitatori; reguli pentru vizitatori
3.6. Infrastructură, facilităţi pentru vizitatori şi servicii:
3.6.1. Reţeaua de trasee
3.6.2. Traseele tematice
3.7. Structurile de servicii
3.7.1. Parcări
3.7.2. Izvoare cu apă potabilă şi grupuri sanitare
3.8. Centrele de vizitare
3.9. Managementul riscului şi siguranţa vizitatorilor
3.10. Probleme legate de managementul vizitatorilor: impact şi soluţii
3.11. Activităţi de recreere adecvate
3.12. Activităţi comerciale
3.13. Monitorizarea şi revizuirea Planului.
4. Turismul în arii protejate şi în împrejurimile acestora
4.1. Planificarea turistică în regiunea ariilor protejate
4.2. Marketingul şi promovarea turismului
5. Concluzii
Anexa 1 - Exemple de coduri de conduită
Anexa 2 - Exemplu de plan de acțiune pentru managmentul vizitatorilor
Bibliografie
Tabel 1: Exemplu de zonare pentru recreere şi turism
Tabel 2: Plan de acţiune pentru managementul vizitatorilor
Tabel 3: Planificarea interpretării pentru diferite zone de recreere
Tabel 4: Mesaje educaţionale
Tabel 5: Planul de Management al Vizitatorilor şi Strategia de Dezvoltare Durabilă a Turismului
Tabel 6: Exemplu de plan de acțiune
Descarcă Publicaţie