Managementul Vizitatorilor şi Dezvoltarea Turismului în zone de sălbăticie, în interiorul şi în jurul zonelor protejate |
Acest manual are rolul de a oferi cunoștințe de bază și instrumente practice pentru echipa de management a ariilor protejate, în special pentru cei care lucrează direct sau indirect cu vizitatori și turiști în zone naturale cu caracter de sălbăticie. Documentul este menit să sprijine personalul ariilor protejate să planifice și să pună în practică managementul vizitatorilor în special în aria protejată și să susțină dezvoltarea durabilă a turismului în regiunea mai extinsă din jurul ariei. Documentul actual include și noțiuni introductive despre conceptul de sălbăticie (”wilderness”) astfel încât să fie util celor ce lucrează în zone cu caracter natural ce pot genera o experiență de vizitare cu pronunțat caracter natural de tip ”wilderness”.
Manualul se bazează atât pe literatura de specialitate internațională cât și pe experiența practică a autorului. Literatura citată acoperă diferite tipuri de cunoștințe, de la articole științifice la ghiduri practice. Informația oferită de acestea a fost prelucrată pentru a fi accesibilă profesioniștilor cu activitate practică, cei care reprezintă principalul grup țintă al acestui manual. Experiența practică ce fundamentează manualul a fost dobândită de autor lucrând direct cu diferite arii protejate din regiunile Munții Carpați, Dunărea Inferioară și sud-vestul Mării Negre, timp de peste 10 ani. Manualul este relevant pentru ariile protejate în interiorul cărora sunt permise activități de recreere, în special pentru parcuri naționale și parcuri naturale sau pentru rezervații naturale mai mari dacă printre obiectivele lor se află activități de recreere. Unele dintre recomandări se aplică și unor arii protejate mai puțin complexe, cum ar fi monumentele naturii sau rezervațiile naturale mai mici.
Editor: PROPARK Fundația pentru Arii Protejate, Brașov, 2017
Publicație apărută în cadrul proiectului “Sălbăticia din Carpaţi – Bogăţie pentru Oameni”, proiect co-finanțat printr-un grant din partea Elveției prin intermediul contribuției elvețiene pentru Uniunea Europeană extinsă.
Această publicație nu reprezintă neapărat poziția oficială a guvernului Elveției. Responsabilitatea pentru conținutul materialului aparține organizației Propark - Fundația pentru Arii Protejate.
Publicația poate fi descărcată aici.
Cuprins:
1. DESPRE MANUAL
1.1. Scopul acestui manual
1.2. Cum poate fi folosit acest manual
2. INTRODUCERE ÎN DEZVOLTAREA TURISMULUI ŞI MANAGEMENTUL VIZITATORILOR ÎN ARIILE PROTEJATE
2.1. Termeni şi concepte de turism
2.2. Termeni și concepte despre zone de sălbăticie
2.3. De ce vin oamenii în aria noastră protejată?
2.4. Să înţelegem cine este „vizitatorul” şi cine este „turistul”
2.5. Să înţelegem ce este „managementul vizitatorilor” şi ce este „dezvoltarea turismului”
2.6. De ce managementul vizitatorilor şi dezvoltarea turismului?
3. INSTRUMENTE PENTRU MANAGEMENTUL VIZITATORILOR. PRINCIPALELE ELEMENTE ALE PLANULUI DE MANAGEMENT AL VIZITATORILOR
3.1. Resursele umane pentru managementul vizitatorilor
3.2. Elaborarea unui Plan de Management al Vizitatorilor (PMV)
3.3. Comunicarea cu vizitatorii: informarea şi interpretarea
3.5. Reglementarea utilizării ariei protejate de către vizitatori; reguli pentru vizitatori
3.6. Infrastructură, facilităţi pentru vizitatori şi servicii:
3.6.1. Reţeaua de trasee
3.6.2. Traseele tematice
3.7. Structurile de servicii
3.7.1. Parcări
3.7.2. Izvoare cu apă potabilă şi grupuri sanitare
3.8. Centrele de vizitare
3.9. Managementul riscului şi siguranţa vizitatorilor
3.10. Probleme legate de managementul vizitatorilor: impact şi soluţii
3.11. Activităţi de recreere adecvate
3.12. Activităţi comerciale
3.13. Monitorizarea ş?i revizuirea Planului.
4. TURISMUL ÎN ARII PROTEJATE ŞI ÎN
ÎMPREJURIMILE ACESTORA
4.1. Planificarea turistică în regiunea ariilor protejate
4.2. Marketingul şi promovarea turismului
5. CONCLUZII
ANEXA 1 - EXEMPLE DE CODURI DE
CONDUITĂ
BIBLIOGRAFIE
TABELE
Tabel 1: Exemplu de zonare pentru recreere şi turism
Tabel 2: Plan de acţiune pentru managementul vizitatorilor
Tabel 3: Planificarea interpretării pentru diferite zone de recreere
Tabel 4: Mesaje educaţionale
Tabel 5: Planul de Management al Vizitatorilor şi Strategia de Dezvoltare Durabilă a Turismului
Descarcă Publicaţie